Oppslagsverk for Enhetsterapeuter

Juhuuuu, Elise Svergja har ordnet det for oss

Boka kan bestilles til og med 15. april på denne lenken: https://goo.gl/forms/GGo01FOoK7HCvr2t1

Elise Svergja har ordnet og katalogisert og organisert alt det Myskja har i hodet (og hjertet) og satt det sammen til et helthetlig og grundig oppslagsverk.

Anmeldelse: Oppslagsverk for Enhetsterapeuter av Elise Svergja, 2019. Av Anette Ronæss, student kull 13

Innimellom lufter vi i kull 13 vår forvirring og frustrasjon over halvgode notater etter givende samlinger med Audun Myskja. Sammen med ham føler vi oss trygge. Vi ser helheten fordi Myskja står der foran oss og ER helheten. Han ER enhetsterapi.

Men når vi kommer hjem, når vi samler oss i kollokvier, oppdager vi at notatene er mangelfulle. Det er så mye vi ikke vet. Så mye vi ikke vet hvor vi kan finne. Så mye vi aner at vi burde vite uten av vi vet helt hva.

Med Oppslagsverk for Enhetsterapeuter har Elise Svergja fikset det.

Det meste av bokas innhold er samlet i to hoveddeler, en viet spesifikk behandling av en rekke sykdommer og tilstander og en viet generelle beskrivelser av verktøy og behandlingsmåter. I tillegg er det kapitler med generell og spesifikk forebygging.

I delen med spesifikk behandling har Svergja samlet behandlinger for drøyt 280 tilstander og sykdommer med ryddige, kategoriserte stikkordslister med behandlinger og øvelser. Her er sidehenvisninger som gjør det enkelt å slå opp og nyttige bilder av akupresspunkter og meridianer.

Den spesifikke behandlingsdelen støttes av grundigheten i den generelle delen om verktøy og behandlingsmåter. Her er gode, enkle beskrivelser av en del hovedmetoder blant annet vagus- og sympatikusregulering og Grønmoteknikken. Her beskrives psykologiske forvandlingsmetoder, energilegemet med meridianene og 55 fysiske øvelser. Her er også en nyttig gjennomgang av blomstermedisin og Bachs blomsteressenser og nesten 40 sider med meditasjoner, pusteøvelser og toning.

Mye av stoffet i oppslagsverket finnes her og der i Myskjas bøker. Med denne samlingen av stoffet blir hverdagen betydelig lettere for terapeuter og studenter. Jeg er ikke ferdig terapeut og det er mulig det er mangler her jeg ikke ser av den grunn. Samtidig vil det helt sikkert dukke opp nye behandlingsmetoder etter hvert.

Uansett, dette er et verk vi trenger.

Det samler enhetsterapitrådene og vever dem til et teppe som gir mening. Med dette oppslagsverket vet jeg hva jeg kan gjøre for de som en dag oppsøker meg som enhetsterapeut og for meg selv. Jeg vet hva jeg har i verktøykassen, hvilke verktøy som brukes til hva og hvordan hvert verktøy skal brukes. Tusen takk, Elise Svergja!

Posted in Faglitteratur.